Ärkebiskopen oroas av SD-politik | Inrikes | SvD

Ärkebiskopen oroas av SD-politik | Inrikes | SvD.

Jag delar den blivande ärebiskopens oro.

På SD:s hemsida läser jag att ”[v]i vänder oss emot det multikulturella samhällsbygget då det förutsätter splittring, utanförskap och även kräver att vi i Sverige ska anpassa oss till andra kulturer. Utgångspunkten måste vara att de som invandrar till Sverige ska anpassa sig till svensk kultur och svenska värderingar. Vi står upp för en öppen svenskhet där invandrare ska kunna bli en del av det svenska samhället. Vad som är viktigt för oss är att det finns en strävan hos de som kommer till Sverige att ta till sig svenska värderingar och bli en del av det svenska samhället.” Det kan ju låta enkelt och rakt på sak, men jag funderar på följande. Varför förutsätter det ”multikulturella samhällsbygget” (var pågår det, förresten?) ”splittring” och ”utanförskap”? Varför skulle inte olika kulturer kunna samexistera utan splittring och utanförskap – historien innehåller, i motsats till vad SD påstår, talrika exempel på detta, samhällen där olika kulturer tvärtom berikat varandra . På vilket vis har invandrare krävt att vi i Sverige ska anpassa oss till deras kulturer? Att vi i olika sammanhang går människor till mötes för att hitta en fungerande vardag är väl knappast detsamma som att invandrare kräver att vi skall anpassa oss till deras kulturer? Och så var det ju det där med ”svensk kultur” och ”svenska värderingar”.. Vad är det, egentligen? Vem kan definiera det? Nej, precis. Och om vi inte ens själva kan definiera det, då blir det förstås inte så lätt för en stackars invandrare att veta vad han eller hon skall leva upp till  de avseendena. Det finns säkerligen människor som utan att darra på manschetten anser sig kunna definiera vad som är ”svensk kultur” och ”svenska värderingar”, men jag tvivlar starkt på att deras definition skulle gå att underbygga på något sätt eller, för den delen, accepteras av merparten av människorna i det här landet. Dessutom betackar jag mig för att överlåta på SD att för mig definiera vad som är svenskt och vad som inte är det, i den mån en sådan diskussion överhuvudtaget har något intresse. Så jag hoppas att vi alla fortsätter stå upp för ett medmänskligt samhälle, byggt på god kultur och goda värderingar – oavsett nationellt ursprung.

Lämna en kommentar